TIL FORÆLDRE

Til forældre

Sønderborg Ungdomsskole er et kommunalt tilbud, som unge bosat i Sønderborg Kommune kan benytte, fra de starter i 7. klasse til (og med) det år, de fylder 18.

Hvor finder du os

Vi har hovedkontor på Sønderborg Ungecenter, Ørstedsgade 53 i Sønderborg, hvor vi også har undervisningslokaler. Vi har også undervisningslokaler til rådighed rundt om på kommunens skoler.

Hvad kan mit barn/unge bruge Ungdomsskolen til?

Vores tilbud kan groft inddeles i fire hovedområder:

1. Fritidsundervisning

dækker over et bredt udvalg af flere forskellige aktiviteter som f.eks. skolefag, dans, musik, knallertkørekort, madlavning, design og forskellige rejser og ture i ind- og udland.

På holdoversigten kan du se hele udbuddet, samt hvor og hvornår de forskellige aktiviteter finder sted.

2. Ungdomsklubber og væresteder

Vi råder over 11 ungdomsklubber og tre væresteder fordelt i hele Sønderborg Kommune, hvor de unge kan mødes med jævnaldrende i deres fritid. Her bliver de mødt i øjenhøjde af et erfarent og ansvarligt personale.

3. Dagundervisning

er et tilbud til de unge, som har brug for et alternativ til den almindelige folkeskole. Elever, som ønsker at modtage dagundervisning hos os, skal visiteres.

Hvad koster det?

Vores aktiviteter er som udgangspunkt gratis - det vil sige betalt af Sønderborg Kommune. Dog er der nogle aktiviteter, som kræver, at man selv betaler en del af det. Læs mere under de enkelte fritidsaktiviteter i holdoversigten og under fritidsklubber.

Alle vores ungdomsklubber er gratis at benytte.

Hvilke regler er der?

I Sønderborg Ungdomsskole må man aldrig købe, medbringe, indtage eller være påvirket af alkohol eller andre rusmidler i forbindelse med vores aktiviteter.

Rygning og energidrik er ligeledes forbudt. Derudover forventer vi, at man selvfølgelig opfører sig ordenligt.

Hvordan tilmelder man sig?

Dit barn skal vha. CPR-nummer oprette en profil her på siden. Klik på Log ind, og tilmeld under det ønskede hold, klik herefter på Opret profil og følg vejledningen.

Det er vigtigt, at profilen indeholder dit barns mobilnummer og mailadresse, da al information vedrørende de tilmeldte hold sker på mail eller sms.

Hvad hvis mit barn kommer til skade?

Sønderborg Kommune har ingen forsikring, som dækker elever, idet det ikke er lovligt for en kommune at tegne ulykkesforsikring for børn og unge i dagtilbud og folkeskoler. Derfor opfordrer vi alle forældre til at tegne en fritids-/ulykkeforsikring for deres barn.

I forbindelse med vores udlandsrejser kan der gælde andre regler. I vil høre mere på informationsmødet inden rejsen.

Hvad hvis mit barn har særlige behov?

I Sønderborg Ungdomsskole bestræber vi os på at kunne rumme

alle unge. Har dit barn særlige behov, opfordrer vi til, at du kontakter os (tlf. 8872 4432 eller ungdomsskolen@sonderborg.dk) og får en snak.

På den måde er vi bedst muligt forberedte på at give dit barn en god oplevelse.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Forældre er også altid velkomne på ungdomsskolen eller i vores klubber, hvor man kan møde de unge og vores personale.

Senest opdateret 12.03.2021 09:52 af MJLU