DE 5 SEJLRÅD

De 5 sejlråd

I Ungdomsskolen følger og agerer vi efter Søsportens Sikkerhedsråd når vi færdes med og uden fartøjer på vand.

Vi gennemgår de 5 sejlråd med de unge inden vi færdes i hhv. kajak, kano, SUP, speedbåd mm.

Vi har endvidere en samtykkeerklæring som er juridisk godkendt i Sønderborg Kommune. Denne sendes ud og underskrives af forældre til den unge, inden den unge kan deltage i aktiviteten.

Underviserne i Ungdomsskolen er uddannet instruktører i de aktiviteter der undervises i.

1. Lær at sejle​

Før du tager på havet, er det vigtigt, du lærer at sejle. Du skal blandt andet have styr på båden eller jollen og kende reglerne til søs. Sørg for klar arbejdsfordeling om bord. Mand over bord (MOB) er den farligste situation for sejlere i danske farvande, derfor skal du kunne mand over bord-manøvrer.​

2. ​​​Hold dit grej i orden

Mange redningsaktioner og ulykker skyldes banale fejl ved udstyr og motor. Det er nemt at forebygge – tjek dit grej, før du sejler ud.

Giv din båd dette hurtige tjek, hver gang du sejler og et grundigere tjek et par gange i løbet af sæsonen. Tilpas tjeklisten efter din båd, dens udstyr og alder. Reager på små begyndende fejl.

​​​​3. Planlæg din tur

Det er alfa og omega, at du planlægger din tur grundigt, inden du tager ud på havet. På den måde kan du komme mange potentielle problemer i forkøbet.

​4. Hav en livline til land

Hvis du får problemer eller kommer i nød, er det afgørende, at du kan tilkalde hjælp via VHF eller mobiltelefon.

5. Brug vesten

Hvis du falder i vandet, er en redningsvest den bedste beskyttelse. Det er faktisk et lovkrav, at der er veste om bord til alle, når du skal ud på havet. Husk at få tjekket vestene før sejlsæsonen begynder.

Læs alt om de 5 sejlråd her:

Senest opdateret 26.02.2021 11:01 af MMEH